• 1400/12/21
  • - تعداد بازدید: 1
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

سقط جنین برای زنان عوارض روحی و روانی متعددی به دنبال دارد

345.jpg - 6.86 kbعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سقط جنین برای زنان چه به صورت عمدی و چه با تجویز و توصیه پزشک عوارض روحی و روانی متعددی را به دنبال دارد.


دکتر صدیقه آیتی، در حاشیه نخستین رویداد ملی نفس در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه همراهی همسر و نزدیکان زنی که به طور خواسته یا ناخواسته سقط جنین داشته است و ابراز این احساس که حال او را درک می کنند، اهمیت بسزایی در بهبود حال وی دارد و نباید از این موضوع غفلت کرد، گفت: هر زنی پس از سقط جنین، احساسات پیچیده ای دارد که ممکن است خوشایند، ناخوشایند و یا ترکیبی از هر دوی آنها باشد.


وی گفت: زنانی که سقط جنین در سه ماهه دوم با تاخیر انجام می دهند و یا از سوی دیگران مجبور به سقط شدند بیشتر از سایرین دچار ناراحتی روحی می شوند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: سوگ و افسردگی از مهمترین واکنش های روحی  و روانی مادران به سقط جنین است ، سوگ پس از سقط جنین حتی می تواند به اندازه سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده باشد.


دکتر آیتی گفت: مرور تکراری خاطرات مربوط به سقط جنین، افسردگی خلقی، افزایش تحریک پذیری و خصومت در برابر دیگران، احساس افسردگی و خشم و اضطراب از جمله عوارض روانی بعد از سقط است .


وی تصریح کرد: متاسفانه بیش از 33 درصد این زنان به ویار شدید در بارداری های بعدی دچار می شوند و متاسفانه دوباره به همان احساسات که منجر به سقط جنین اول آنها شده بود، دچار می شوند.


نخستین رویداد ملی نفس ویژه فعالین جمعیتی، فرهنگی و علوم پزشکی در محورهای آمار و وضعیت جمعیت و سقط جنین، عوارض جسمی و روحی سقط، سقط و تعارض آن با مسائل اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای، شبکه مسائل منتهی به سقط، شیوه شناسایی و حمایت از مادران متقاضی سقط و اقدامات فرهنگی و آموزش مقابله با سقط به مدت دو روز به صورت مجازی به همت بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

  • گروه خبری : جدیدترین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • کد خبری : 131797
کلیدواژه
مدیر سیستم
مؤلف

مدیر سیستم