• 1401/08/25
  • - تعداد بازدید: 6
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

توصیه های تغدیه ای در بیماران مبتلا به آنفلوانزا و سرما خوردگی

0025.jpg - 15.60 kbعضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف غذاهای آبکی، مرکبات و نوشیدنی‌های گرم در  بهبود علائم بیماری آنفلوانزا تاثیر دارد.


دکتر مریم خسروی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: مصرف بالای میوه‌ها و سبزی‌ها به‌ویژه مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و گریپ ‌فروت)، سبزی خوردن، انواع کلم به‌ویژه بروکلی، بامیه، کدو قلمی و حلوایی، گوجه فرنگی، اسفناج و شلغم و پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها و انواع اسنک، چیپس، پفک، شکلات و آبنبات و کاهش مصرف غذاهای شکر افزوده مانند نوشابه‌ها و شربت‌ها و همچنین کاهش مصرف روغن‌های مایع گیاهی به خصوص روغن کانولا و زیتون و نیز اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده در زمینه پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا بسیار مؤثر است.


وی اضافه کرد: در کنار موارد اشاره شده داشتن رژیم غذایی متعادل و متنوع بسیار مهم است و باید مصرف همه غذاهای سالم به اندازه کافی در برنامه غذایی روزانه وجود داشته باشد.


عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف غذاهای آبکی و نوشیدنی‌های گرم در زمینه درمان بیماری آنفلوآنزا بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: در این خصوص مصرف انواع سوپ‌ها و مایعات گرم و بدون قند و شکر مورد تأکید است؛ همچنین بهتر است به جای ترکیباتی مانند شیر کاکائو، شیر موز و غیره از شیر ساده و کم چرب استفاده شود.


دکتر خسروی تصریح کرد: مصرف آب پرتقال، هویج و کرفس تنها در شرایط خاص زمان بیماری مناسب بوده و بهتر است که در زمان سلامتی از شکل معمولی سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنیم تا از مزایای فیبرهای غذایی موجود در آنها بیشترین بهره‌وری و استفاده را داشته باشیم.


وی با ذکر این نکته که بیمار زمینه‌ای مانند دیابتی، قلبی و افراد با مشکلات قند خون و فشار خون که نوع تغذیه‌شان متفاوت‌تر از افراد عادی بوده باید طبق توصیه پزشک خود عمل کنند و از آنجایی که تغذیه بخشی از درمان است معتقدیم که باید این کار به شکل درست و طبق تجویز پزشک یا کارشناس متخصص تغذیه انجام شود.

  • گروه خبری : جدیدترین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • کد خبری : 133497
کلیدواژه
مدیر سیستم
مؤلف

مدیر سیستم