• 1401/01/30
  • - تعداد بازدید: 2
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

افطار را با قندهای طبیعی آغاز کنید تا مانع پرخوری شود

0123.jpg - 14.80 kb


عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: افطار را با خوردن خرما، کشمش، عسل و به طور کلي با يک قند طبيعي آغاز کنيد تا اشتها کنترل و از زياده خوري پیشگیری شود.


دکتر عبدالرضا نورزوی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه هرگز افطار خود را با نوشيدن آب سرد، نوشابه و مانند اين ها شروع نکنيد،  حتي اگر تشنه ايد به جاي آب سرد، کمي آب گرم يا چاي ميل نماييد، گفت: خوردن چاي شيرين و کم رنگ، شير گرم، فرني، و حليم بي روغن در آغاز افطار بسیار مناسب است.


وی با بیان اینکه نان، پنير و سبزي(ضدعفوني شده) و يا مغز گردو نيز انتخاب هاي خوبي هستند، عنوان کرد: از آشاميدن آب فراوان در وسط غذا خودداري کنيد؛ آب در وسط غذا، سبب رقيق شدن شيره گوارشي و اختلال در هضم غذا مي شود اما در زمان بين افطار تا سحر، البته با رعايت فاصله با غذا، آب کافي بياشاميد.


دکتر نوروزی خاطر نشان کرد: در زمان افطار و به خصوص سحر ميوه ميل کنيد، علاوه بر ميوه های فصل، از خيسانده برگه آلو، انجير و غیره هم مي توان به عنوان ميوه استفاده کرد؛ گوجه فرنگي نيز انتخاب خوبي است.


دکتر نوروزی بیان کرد: اگر در ماه رمضان دچار يبوست مي شويد، می توان از خورش هاي ملين مثل خورش آلو و خورش هاي سبزي دار بيشتر استفاده کنيد، در طول زمان امساک(روزه)، از رفتن به حمام داغ، خون دادن و کارهايي که موجب ضعف و بي حالي مي شود، خودداري کنيد.


وی تاکید کرد: معده خالي در هنگام افطار تحمل غذاي خشن را ندارد، لذا خوردن غذاهاي سبک و تقريبا نرم براي افطار مناسب است؛ اگر تخم مرغ ميل مي کنيد، در درجه اول به صورت آب پز سفت و در درجه دوم به صورت عسلي(به شرط آن که سفيده آن منعقد و زرده کمي حالت سفتي به خود گرفته باشد) ميل کنيد.


وی با تاکید بر اینکه آشاميدن آب يخ يا نوشابه خيلي سرد با معده خالي زيان بخش است، گفت: از ايجاد تغييرات شديد در عادات غذايي خود و خوردن غذاهاي ناآشنا، يا غذاهايي که براي شما ناراحتي به وجود مي آورد، در ماه رمضان خودداري کنيد، کله پاچه، سيرابي و شيردان موجب تشنگي زياد مي شود و بهتر است استفاده نشود.


 


 

  • گروه خبری : جدیدترین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • کد خبری : 132129
کلیدواژه
مدیر سیستم
مؤلف

مدیر سیستم