• 1401/02/20
  • - تعداد بازدید: 4
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ترویج زایمان طبیعی و ایمن از برنامه های مهم معاونت درمان در سال جاری است

042.jpg - 5.08 kbجانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ترویج زایمان طبیعی و ایمن از برنامه های مهم معاونت درمان در سال جاری محسوب می شود اظهار کرد: در این راستا برنامه ایجاد سقف انجام زایمان و سزارین روزانه برای هر پزشک با توجه به شاخص سزارین نخست در دستور کار قرار گرفته است.


دکتر ایوب توکلیان در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: همکاری و نظارت سازمان های بیمه گر، استفاده از ظرفیت تمامی نهادها در بحث فرهنگ سازی زایمان طبیعی به ویژه صدا وسیما و افزایش تخصیص بودجه به زایمان طبیعی از دیگر برنامه های این حوزه محسوب می شود.


وی افزود: فراهم سازی بسترهای لازم برای فرزندآوری از جمله کاهش زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی بر اساس تأکید‌های مقام معظم رهبری، افزایش رضایتمندی مادران باردار از طریق حفظ حریم خصوصی با بهینه سازی فضای فیزیکی اتاق های زایمان و خوشایندسازی زایمان، افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت و کاهش پرداخت از جیب مردم و مراقبت‌های مادری با کیفیت و کمیت بالا در دستور کار معاونت درمان قرار گرفته است.  


وی با بیان اینکه خطر مرگ و میر مادر و میزان ناتوانی ناشی از زایمان سزارین سه برابر بیشتر از زایمان طبیعی است تصریح کرد: مرگ و میر مادر باردار یکی از  مهمترین  شاخص های بهداشت عمومی است و نشانگری حساس از وضعیت زنان در جامعه، دسترسی به مراقبت‌ها، کفایت و کیفیت مراقبت های سلامتی و ظرفیت سیستم ارائه خدمات در پاسخگویی به نیازهای جامعه زنان به شمار می رود و کاهش آن از تعهدات مهم کشور ها است.


جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: حداکثر میزان قابل قبول زایمان سزارین برای این که بهترین نتایج را برای مادر و فرزندش داشته باشد، بین 15- 10 درصد تخمین زده شده است
دکتر توکلیان به مهم ترین اقدامات این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پایش ،تحلیل و ارائه بازخورد شاخص سزارین بیمارستان ها بر اساس رابسون برای اولین بار در کشور و ارسال گزارش به وزارت، رتبه بندی مراکز زیر پوشش با استفاده از روش Benchmarking براساس اطلاعات سامانه کشوری، برگزاری نشست های برخط هفتگی اداره و برنامه ریزی جهت طراحی مداخلات اصلاحی با استفاده از مدل بهبود کیفیت EPIQ  و نحوه گزارش گیری از سامانه مرتبط از جمله مهمترین اقدامات این معاونت جهت ترویج زایمان طبیعی بوده است.


وی به سیاست های جاری معاونت درمان در سال 1401 اشاره کرد و تصریح نمود: از جمله سیاست های ما جهت ارتقا و تشویق زایمان طبیعی ایجاد سقف انجام زایمان و سزارین روزانه برای هر پزشک با توجه به شاخص سزارین نخست زای پزشک زنان، همکاری و نظارت سازمان های بیمه گر، استفاده از ظرفیت تمامی نهادها در بحث فرهنگ سازی زایمان طبیعی به ویژه صدا و سیما و افزایش تخصیص بودجه به زایمان طبیعی است که در دستور کار معاونت درمان قرار گرفته است.


 


 

  • گروه خبری : جدیدترین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • کد خبری : 132265
کلیدواژه
مدیر سیستم
مؤلف

مدیر سیستم