• 1401/01/29
  • - تعداد بازدید: 3
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

تدابیر سلامتی در فصل بهار از دیدگاه طب ایرانی

00011.jpg - 16.21 kbمتخصص طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین و مهمترین تدبیر توصیه شده در فصل بهار را  پاکسازی و تنقیه اخلاط تجمع یافته در زمستان بخصوص قبل از ورود به فصل تابستان دانست.


دکتر منیره صاحبکار در گفتگو با وب دا اظهار کرد: بهتر است در فصل بهار ، از غذاهای خون ساز همچون گوشت ها،شیرینی ها،خوردنی های گرم و تر،خوردنی های تلخ و شور پرهیز کنیم، و بیشتراز غذاها و سوپ های ساده و سبک، نوشیدنی های خنک مانند شربت های زرشک  غوره ، نارنج ، لیمو ، به و ... استفاده کنیم .


دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در فصل بهار، باید به ورزش معتدل بپردازیم و از ورزش و فعالیت سنگین بدنی ، حمام زیاد ، پرخوری و پرنوشی و پر خوابی بپرهیزیم.


وی اظهار کرد: ورزش طولانی با شدت کمتر در فصل بهار نیز برای این است که از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری کند و در ضمن به دلیل طولانی بودن، منجر به تحلیل یا مصرف شدن مواد در بدن گردد.


دانش آموخته ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به بیماری های شایع فصل بهار گفت: بر اساس کتاب قانون بیماری های شایع فصل بهار در افراد مستعد شامل خونریزی از بینی، روان پریشی، ورم ها و دمل ها، سرفه، سکته و درد مفاصل است که این بیماری ها به دلیل گرم شدن هوا و پراکنده شدن و حرکت اخلاط در بدن بوجود می آید.


دکتر صاحبکارتصریح کرد: در این فصل، توصیه به مصرف غذای با حجم بیشتر ولی لطیف تر و کم کالری همچون سبزی ها و حبوبات غیر گرم شده است.


وی گفت: از انباشتن بدن از غذا باید پرهیز کرد و مصرف غذا باید به دفعات متعدد انجام گیرد زیرا كه مصرف زیاد غذا خود موجب تشدید عوارض این فصل خواهد شد.


دکتر صاحبکار، پوشیدن لباس‌های لطیف و خنک و كم كردن روانداز را، از تدابیر این فصل دانست و بهترین لباس، برای استفاده در این فصل را، لباس های پنبه ای عنوان کرد.


خبرنگار: صفیه صادقیان 

  • گروه خبری : جدیدترین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • کد خبری : 132119
کلیدواژه
مدیر سیستم
مؤلف

مدیر سیستم